Nieuwe samenwerking met Ecocharting

Mooi nieuws! Moodwill gaat samenwerken met Ecocharting. Met deze partnerschap wordt het mogelijk om procesmatig de stappen van de CSRD te volgen. Zo kan je ook als MKB’er straks goed rapporteren op je ESG doelstellingen. Hieronder leggen we uit waarom we dit partnerschap zijn aangegaan.

Over duurzaamheid wil je gegevens verzamelen, opslaan en weer gebruiken wanneer er gerapporteerd moet worden. Wat zijn de uitdagingen die gepaard gaan bij het verwerken van deze gegevens?

Bijhouden van data

In relatie tot de CSRD (zie eerder Blog over CSRD en het belang daarvan voor het MKB) zijn de cijfers die gevraagd worden vanuit de MKB-standaarden niet mega-gedetailleerd, maar je moet wel over zo’n beetje ieder thema iets kwantitatiefs kunnen zeggen. Belangrijk is uiteraard dat de cijfers betrouwbaar zijn. Juist dit kan een uitdaging zijn, want sommige thema’s zijn moeilijk te meten of er zijn verschillende methodologieën voor. Voor alle datapunten geldt, hoe dichter bij de bron je de gegevens meet, hoe betrouwbaarder ze zijn.

Een gemakkelijke oplossing is om berekeningen uit te voeren in Excel en hier alle gegevens bij te houden. In eerste instantie kom je hier een eind mee, maar het zal niemand verrassen dat dit op lange termijn uitdagingen met zich meebrengt. Zo weet je niet hoe je collega vorig jaar de berekeningen heeft gedaan en welke definities werden gebruikt. Er is kortom een groot risico op fouten en dat zal degene die de cijfers van je verlangt niet waarderen.

Van plan naar uitvoering

Er is een aantal belangrijke redenen waarom digitaal werken van belang is, met name de technische voorbereidende stappen rondom de CSRD. Allereerst is het creëren van een juiste procesinrichting van belang. De voorbereiding op de CSRD bestaat uit een aantal stappen die volgens bepaalde richtlijnen moet worden uitgevoerd. Hoe weet je zeker dat je gaat voldoen aan deze eisen?

  1. Formeer eerst een team, op basis van de grootte van je bedrijf. Het team kan al bestaan uit drie mensen.
  2. Bepaal wie je stakeholders zijn en bepaal hun invloed op verschillende thema’s
  3. Doe een dubbele materialiteitsanalyse. Bepaal daarmee wat je financiële risico’s of kansen zijn en wat de impact van jouw activiteiten zijn op de omgeving.
  4. Maak een GAP analyse over de huidige en de gewenste situatie
  5. Pas hier je beleid op aan en formuleer doelen
  6. Communiceer hier intern en extern over

Moodwill helpt je graag bij deze stappen en we zijn verheugd onlangs een partnership te zijn aangegaan met EcoCharting. Zij bieden digitale ondersteuning voor het hele proces.

Lees hier meer over de samenwerking: Monitoring – Moodwill B.V.

Andere blogs bekijken?