Voor veel bedrijven wordt duurzaamheid steeds belangrijker. Omdat je klanten het vragen, omdat de overheid het eist, omdat je medewerkers het verwachten of simpelweg omdat je het zelf wil. Maar waar start je? In deze blog geven we een aantal tips waar je rekening mee kan houden als je begint met duurzaamheid voor jouw bedrijf.
10 Tips om te starten met duurzaamheid in je bedrijf
- Maak een plan. Initiatieven en projecten binnen je bedrijf zullen een grotere kans van slagen hebben als ze gekoppeld zijn aan een opzet waarin staat waar de organisatie naartoe wil (en soms moet) met duurzaamheid.
- Realiseer je dat je niet alle duurzaamheidsthema’s tegelijk kunt aanpakken. Maak dus een start op thema’s waarmee je de meeste impact hebt en vier de (kleine) successen.
- Verzamel de intrinsiek gemotiveerden in je bedrijf. Het begint top down, maar je wilt je hele bedrijf meekrijgen met de duurzaamheidsplannen. Vaak is er een aantal mensen in je bedrijf die zich in hun privéleven al langer bezighoudt met verduurzaming. Denk aan veranderde eetpatronen, andere keuze van vervoer of aanpassingen aan het huis. Mobiliseer die mensen om de organisatie “mee te krijgen”. Laat ze ook meedenken over het plan (zie tip 1).
- Denk na over waar jouw product zich over 20-30 jaar bevindt. Is het dan grondstof voor een ander product of is het verbrand of op de vuilnisbelt beland?
- Ga aan de slag Er is veel te doen rondom verduurzaming en daar kunnen we met z’n allen veel en lang over praten; heeft het zin? Wat maken wij nou voor impact? Waar moeten we beginnen? Het kost te veel geld, wij hebben andere prioriteiten. Het doen en aanpakken wat binnen je invloedsfeer ligt helpt en geeft energie!
- Daag je leveranciers uit We werken in ketens. Betrek die bij je plannen en vraag hoe zij kunnen bijdragen aan jouw doelstellingen.
- Laat je uitdagen door je klant De klant is koning. Maar weet jij wat hun duurzaamheidsdoelstellingen zijn en hoe jij daaraan kunt bijdragen? Je kan wel eens positief verrast worden van hun ambities!
- Geef je medewerkers een mobiliteitsbudget in plaats van een leaseauto of auto kilometervergoeding. Dat stimuleert het vinden van alternatieve vervoersmiddelen.
- Maak je aanpak bekend aan al je stakeholders. Dat verstevigt het commitment en laat de verwachtingen beter managen.
- Beschouw verduurzaming niet als een “project” maar als een proces dat continue aandacht nodig heeft en verdient.